CLOCK
~CyBeRmEcH. CrEw~
New Boon Kit (A130474)
Muhamad Arif Fadli (A129876)
Mohd Hafiezuddien (A127623)
Muhammad Hasif (A127938)
Followers
6.0 DAPATAN KAJIAN
Permainan video merupakan permainan yang melibatkan interaksi dengan pengguna untuk menghasilkan visual di atas peralatan video. Kebiasaannya permainan video ini dimainkan dengan menggunakan konsul-konsul yang telah direka khas. Antara konsul yang digunakan ialah komputer ( Laptop dan Desktop ), Xbox, Playstation dan banyak lagi. Tidak cukup dengan konsul yang cangih terdapat juga bermacam-macam jenis permainan video yang telah dicipta contohnya yang melibatkan perperangan, pembunuhan, pelumbaan, penyusunan stratergi dan lain-lain. Permaian video telah menarik minat ramai orang terutamanya para remaja. Jiwa remaja yang inginkan keseronokan dan hiburan pasti akan mudah tertarik dengan permainan video ini.
Malalui kajian ini penyelidik telah mendapati majoriti dari para remaja khususnya pelajar universiti bermain permainan video. Terdapat pelajar universiti bermain permainan video ini pada setiap hari, tetapi ada diantara pelajar universiti bermain permainan video ini hanya untuk melepaskan stress selepas belajar atau melakukan kerja. Permainan video yang murah dan mudah didapati di pasaran menyebabkan pelajar universiti lebih suka untuk menghabiskan masa dengan bermain permainan video ini. Keburukan bermain permainan video ini ialah remaja akan mengalami satu ketagihan yang mana jika tidak di cegah pada peringkat awal akan membawa kesan yang sangat buruk pada masa depan.
Ketagihan permainan video dikalangan remaja ini bukan masalah baru lagi, masalah ini mungkin berpunca dari sikap Ibubapa yang tidak mengambil endah hal anak-anak mereka, kurang didikan agama, pengaruh rakan sebaya dan lain-lain. Ketagihan permainan video ini memberi kesan buruk kepada remaja dan mungkin akan menjejaskan kehidupan seharian mereka. Masalah ketagihan ini bukan masalah biasa yang dapat di selesaikan begitu sahaja jadi usaha dan langkah-langkah yang betul perlulah diambil untuk memastikan masalah ini dapat dikurangkan dan diselesaikan.
Dalam kajian ini penyelidik mengkaji berapa lama masa yang remaja gunakan untuk bermain permainan video. Untuk remaja yang mengalami ketagihan, remaja tersebut mengambil masa yang agak lama untuk bermain permainan video dan bukan sahaja mengambil masa yang agak lama tetapi mereka juga bermain video ini secara kerap. Bagi remaja yang tidak mengalami ketagihan meraka hanya mengambil masa yang sedikit untuk bermain video ini.
Selain daripada itu penyelidik juga mendapati kebanyakan remaja mempunyai minat terhadap perkembangan permainan video masa kini. Mungkin ada diantara remaja berminat untuk mengetahui perkembangan ini untuk menambah pengetahuan am mereka. Kajian ini akan merungkai punca-punca ketagihan ini, kesan akibat masalahh ketagihan ini dan langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengatasi masalah ini.
LYRIC
The road is long. We’re on stony ground
But I’m strong. You ain’t heavy
Oh there’s a misspoken truth that lies
Colors don’t bind, oh no.
What do they know? They speak falsely.
Chorus:
Here in my home
I’ll tell you what its all about
There’s just one hope here in my heart
One Love undivided
That’s what it’s all about
Please won’t you fall in one by one by one [with me]?
Push back sister won’t you push back?
Love won’t wait. Just keep pushing on.
Yes I’m strong. You ain’t heavy.
Oh don’t you worry about that…
What we have the shadows can’t deny
Don’t you know it’s now or never?
Rap:
[Malay: TRANSLATED]
Years of fears and years of tribulation
The heart keeps searching for that endless devotion
[Chinese: TRANSLATED]
Hand in hand we’ll march like blood brothers
I speak for my people hope we’ll find peace forever
[Tamil: TRANSLATED]
May the road ahead quench my thirst for success
May the road behind echo a song of the blessed
[English]
So I will let it be known yes I feel it in my bones
No matter where I roam this is home sweet home
Sing!
-
2010
(17)
-
June(14)
- MEMBENDUNG RASA TAKUT & GEMENTAR KETIKA BERUCAP
- Sesi pembentangan
- Kertas Kerja-Siap Sepenuhnya
- 6.0 DAPATAN KAJIAN
- TUJUAN, SKOP, PENYATAAN MASALAH, DAN KAEDAH KAJIAN
- PENDAHULUAN
- RUJUKAN
- PENUTUP
- RUMUSAN KERJA
- 6.4 PROSEDUR DAN LANGKAH-LANGKAH MENCEGAH GEJALA INI
- 6.3 KESAN-KESAN YANG TERJADI
- 6.2 PUNCA-PUNCA KECANDUAN REMAJA TERHADAP PERMAINA...
- Borang Kaji Selidik
- Rangka Kerja
- May(3)
-
June(14)
Blog Archive
-
▼
2010
(17)
-
▼
June
(14)
- MEMBENDUNG RASA TAKUT & GEMENTAR KETIKA BERUCAP
- Sesi pembentangan
- Kertas Kerja-Siap Sepenuhnya
- 6.0 DAPATAN KAJIAN
- TUJUAN, SKOP, PENYATAAN MASALAH, DAN KAEDAH KAJIAN
- PENDAHULUAN
- RUJUKAN
- PENUTUP
- RUMUSAN KERJA
- 6.4 PROSEDUR DAN LANGKAH-LANGKAH MENCEGAH GEJALA INI
- 6.3 KESAN-KESAN YANG TERJADI
- 6.2 PUNCA-PUNCA KECANDUAN REMAJA TERHADAP PERMAINA...
- Borang Kaji Selidik
- Rangka Kerja
-
▼
June
(14)
1 comments:
sila semak ejaan.
ayat "Keburukan bermain permainan video ini ialah..." ialah sepatutnya ditukar dengan perkataan adalah.
sila gunakan tanda baca di tempat-tempat bersesuaian. ayat terlalu panjang. semak juga struktur ayat. terlalu mengelirukan dan terlalu kebudak-budakan. seperti karangan budak sekolah.
p/s: harap maaf, ayat sedikit tidak sopan. tadi saya dah semak secara teliti dan tapi, tak publish. sudah kesuntukan masa untuk menulis dan membaca semula.
Post a Comment